Sociálne poradenstvo v praxi – je založené na vzťahu pomoci v sociálnej práci s klientom, pričom poradca má snahu podporiť rast, rozvoj, zrelosť a lepšie uplatnenie klienta, aby sa efektívnejšie orientoval vo svete a vyrovnal so životom. Sociálne poradenstvo je preto profesionálna odborná činnosť, vykonávaná odborníkom a založená na vzťahu, podpore, pomoci, rozvoji, optimálnom uplatnení klienta na jeho reálnej orientácii v živote. Sociálne poradenstvo slúži na odstránenie, prípadne aspoň zmiernenie negatívnych návykov alebo spôsobov správania klienta a jeho začlenenia do spoločenského rámca, rodiny, pracovného kolektívu, komunity.
Je to odborná činnosť - resp. súbor činností, ktoré majú priviesť klienta k samostatnému, zodpovednému riešeniu vlastného problému, ktorý vznikol ako dôsledok stretu klientových ašpirácií so sociálnou realitou. Sociálne poradenstvo a sociálne služby sú dve neoddeliteľné činnosti z hľadiska sociálnej práce. Pôsobia ako spojené nádoby, navzájom súvisia a navzájom sú prepojené. Nie je možné poskytovať sociálne služby bez sociálneho poradenstva. Podľa zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v znení neskorších predpisov sa sociálne poradenstvo chápe ako poskytovanie sociálnej služby, ktorá patrí medzi odborné činnosti.
Sociálne odborné poradenstvo – je odvodené od slova radiť, čím sa mylne vytvára dojem, že poradca je človek, ktorý dáva rady, hotové návody a riešenia, disponuje prostriedkami, ktoré klientovi okamžite pomôžu zvládnuť situáciu, či vyriešiť problém. Mnohí klienti prichádzajú do poradne s neprimeranými očakávaniami, že poradca za nich všetko okamžite vyrieši a oni nebudú musieť do riešenia investovať čas, vlastnú prácu a námahu. Úlohou poradcu je už v prvej fáze kontaktu s klientom korigovať tieto neprimerané očakávania a poskytnúť klientovi reálny pohľad na možnosti poradenstva a poradcu. Užitočnejší je širší pohľad na poradenstvo a jeho možnosti, ktorý ho chápe ako metódu vzdelávania a výchovy, metódu redukovania emocionálneho napätia, metódu o pomoci človeka pri riešení problémov a pri hľadaní nových primeraných foriem života. Klient by sa mal podieľať na analýze problémov, pokúsiť sa lepšie poznať sám seba, pochopiť motiváciu a kauzalitu svojho správania a hľadať nový systém fungovania vo svete. Poradca by mal byť iba katalyzátorom, ktorý umožňuje a uľahčuje tento proces. Poradenstvo sa významne zameriava tiež na aktivizáciu občanov pri prekonávaní alebo náprave nepriaznivej sociálnej situácie. Konečným cieľom sociálneho poradenstva je teda mobilizácia, aktivizácia a obnova vlastných zdrojov občana pri riešení sociálnej núdze občana. Rozlišujeme tri úrovne sociálneho poradenstva:
Sociálne poradenstvo prvého kontaktu – ide o rozhovory s klientom s cieľom sociálnej diagnostiky a využívania účinnej metodiky zvládania jeho krízových situácií a problémov. Sociálny pracovník poskytuje základné informácie o existujúcich predpisoch, nariadeniach a existujúcich formách pomoci.
Odborné sociálne poradenstvo – mal by ho vykonávať vysokoškolsky vzdelaný odborník špecializovaný na profesiu sociálneho poradcu v ambulantných alebo rezidenciálnych sociálnych inštitúciách. Je určené klientovi, pri ktorom sa ukázalo základné poradenstvo ako nepostačujúce pre odstránenie problémov.
Špecializované sociálne poradenstvo – poskytuje sa v situácii, keď problémy klientov vyžadujú špeciálne vedomosti, zručnosti a využívanie poradenských postupov v rámci organizačne rozvinutého a profesionálne zabezpečeného poradenstva v Centrách poradensko-psychologických služieb. Poradca na prvej úrovni plní väčšinou úlohy informačného a distribučného charakteru, poradca na druhej úrovni sa zameriava na riešenie reálnych problémov klienta, ktoré majú skôr krátkodobý charakter a poradca na tretej úrovni sa orientuje na určitú oblasť sociálnych problémov alebo na určitý okruh sociálnych klientov.
Rola poradcu v poradenskom procese - závisí od poradenského prístupu. poradca môže pracovať direktívne, preberať zodpovednosť za riešenie prípadu do svojich rúk, štrukturovať jednotlivé sedenia, uplatňovať techniky práce s klientom. V nedirektívnom prístupe pôsobí poradca ako katalizátor v procese riešenia problému, pomáha klientovi nachádzať skryté potenciály a sprevádza ho v ťažkej životnej situácii. Nestavia sa do pozície, že vie čo je pre klienta najlepšie, pomáha klientovi vyjasňovať si jednotlivé alternatívy riešenia problému, al zodpovednosť za výber a zvolenú cestu necháva na klientovi. Ďalej základným pracovným nástrojom poradcu je v prevažnej väčšine on sám preto je nevyhnutné, aby sa dobre poznal.
Medzi hlavné poradenské prúdy patria tri systémy poradenských prístupov:
I. Dynamický prístup – založený na princípe determinácie súčasného správania minulosťou a využívaní príncípu kauzality.
II. Behaviorálny prístup – vychádza z predpokladu, že každé správanie je výsledkom toho, čo sa človek naučil alebo nenaučil.
III. Experimentálny prístup – vníma človeka ako aktívnu bytosť s potenciálom k ďalšiemu rastu, preto sa nesústreďuje na odstránenie symptómu, či rekonštrukciu osobnosti podľa cieľov poradcu.
Podľa charakteru sociálnych klientov – môžeme rozlišovať sociálne poradenstvo na: poradenstvo pre sociálnych klientov, poradenstvo pre nezamestnaných a zamestnávateľov, poradenstvo pri voľbe povolania, školské sociálne poradenstvo, sociálne poradenstvo v nadväznosti na oblasť zdravotníckej starostlivosti o človeka súvisiacej s adaptáciou chorého alebo zdravotne znevýhodneného jednotlivca na sociálne prostredie a fyzické prostredie vlastnej existencie, sociálne poradenstvo pre osoby sociálne neprispôsobivé.
Skúsený psychológ či terapeut - Vám môže pomôcť aj v prípade, keď cítite potrebu osobnostného rastu a napredovania, túžite sa dozvedieť viac o sebe, chcete lepšie porozumieť vlastnému prežívaniu, či lepšie zvládať stresové situácie. Preto ak hľadáte odpovede na svoje otázky, neváhajte nás kontaktovať a dohodnúť si najbližšie spoločné stretnutie.
Podľa cieľa, ktorý má byť poradenstvom – dosiahnutý môžeme sociálne poradenstvo rozčleniť na: prevenciu, psychickú a sociálnu stabilizáciu sociálneho klienta, pomoc pri spoznaní a zhodnotení osobného a sociálneho, pomoc pri rozvoji osobného a sociálneho potenciálu potrebného na prekonanie soc. negatívnej situácie, motiváciu, aktiváciu, sociálne poradenstvo v iných súvislostiach pomáhajúce zabezpečovať sociálnu pomoc.
- Dĺžka a trvanie poradenského stretnutia: 60 minút resp. dohodou
- Úroveň obtiažnosti stretnutia: začiatočníci / mierne pokročilí / pokročilí
- Miesto konania poradenských stretnutí: online forma al. osobne / Bratislava / Slovenská republika
- Kategória ponúkého poradenstva: poradenstvo / koučing / terapia / mentoring / supervízia / lektoring / iné
- Forma poradenstva: denná, individuálna (One to One) al. skupinová - prispôsobujeme individuálnym potrebám klientov
- Termíny konania: ponúkané odborné poradenské služby realizujeme- dohodou - priebežne počas pracovných dní alebo víkendov
- Cieľová skupina klientov: každý kto túži po pozitívnej zmene v osobnom, profesnom alebo vzťahovom živote (individuálne al. skupinovo)
-
Cena
€47 -
Forma
online | osobne -
Rozsah
60 min. | dohodou -
Termíny
individuálne | dohodou -
Jazyky
slovensky | nemecky | anglicky
Zaujala Vás ponuka na poradenské stretnutie ? Alebo máte ešte otázky a potrebujete bližšie informácie ? Ponúkame Vám odborné vedomosti a dlhoročné zručnosti v oblasti osobného, profesného či vzťahového rozvoja. Neváhajte a kontaktujte nás telefonicky +421 947 919 951 alebo online formou. Sme tu pre Vás.