blog psychologické články a informácii o psychológii

Školskí psychológovia

Téma duševného zdravia začala byť v posledných rokoch stále o niečo viac diskutovanejšou témou. Odbornej pomoci však nie je vôbec dostatok. Školský psychológ/ školská psychologička je odborným zamestnancom, ktorého služby by mali byť poskytované na každej škole. Na Slovensku je však len 500 školských psychológov na počet 3000 základných a stredných škôl. K tomu sa pozícia školského psychológa stále spája aj s rôznymi mýtmi a stereotypmi, ktoré však vôbec nie sú adekvátne 

Školskí psychológovia - alebo tiež nazývaní psychológovia v edukačnej praxi sú zamestnancami školy, ktorí sa zaraďujú podľa zákona č. 318/2019 §23 medzi odborných zamestnancov školy. Nie sú pedagogickými (ani nepedagogickými) zamestnancami školy Na základe vzdelania sú to odborníci v aplikovanej psychologickej disciplíne školská psychológia Hlavnú náplň ich práce by sme mohli zhrnúť ako starostlivosť o duševné zdravie celého školského zariadenia Starajú sa o duševné zdravie nielen žiakov, ale aj učiteľov, rodičov a iných zamestnancov školy. Vykonávajú odborné psychologické činnosti ako prevencia, konzultácia/poradenstvo, diagnostika, psychoterapia a intervencia.

Jednotlivé činnosti školských - psychológov sa tiež môžu líšiť od potrieb školy a problémov, ktoré si vyžadujú riešenie. Niekde môže školský psychológ pracovať viac s celým kolektívom prostredníctvom preventívnych a intervenčných programov na podporu pozitívnej sociálnej klímy. Inde bude viac realizovať konzultácie vo svojej pracovni a pracovať na individuálnych problémoch žiakov. Školský psychológ nepracuje len s problémami žiakov. Pozerá sa na školu ako na systém, ktorý by mal fungovať efektívne a plnohodnotne ako celok. Preto mnohé jeho činnosti smerujú na harmonizáciu celkovej klímy školy.

To môžu byť už spomínané - preventívne a intervenčné programy pre celé kolektívy tried, ale aj rôzne neformálne aktivity školy ako napríklad vyrezávanie tekvíc s rodičmi, žiakmi a učiteľmi v základných školách ale aj slávnostné prijatie prvákov stredných škôl druhákmi prostredníctvom zábavných aktivít. Školský psychológ je preto veľa krát stmelovač, mediátor či mentor/facilitátor v školskom prostredí. Pozerá sa na výzvy školy z pohľadu odborníka zo psychologického poradenstva, ale zároveň s otvoreným srdcom načúvať každému, či už je to rodič, žiak, učiteľ alebo riaditeľ.

Školský psychológ/školská psychologička je tu len v prípade problémov - takýto mylný názor je snáď najrozšírenejší a vôbec nie je pravdivý. Samozrejme, riešenie problémov patrí ku kompetenciám školského psychológa, kedy by mal pomáhať pri riešení konfliktných situácií, správania problémových študentoch či negatívnych prejavoch správania. Jeho dosah by však mal byť omnoho širší. Práca zahŕňa aj činnosti na rozvoj, poradenstvo, spoznávania osobnosti a silných stránok „normálnych“ – bezproblémových študentov a študentiek. Školský psychológ/psychologička zohráva dôležitú úlohu aj pri rozvoji školy ako takej, prispieva postrehmi ku zlepšeniu výchovno-vzdelávacieho procesu a poskytuje poradenstvo vedeniu školy.

Školský psychológ/psychologička sa zaoberá len problémami spojenými so školou - aj keď je to jeho primárnou úlohou, určite to nie je aj jedinou. Pomáha s problémami v škole, no aj s tými osobnými, ktoré nemusia mať so školou nič spoločné, ako napríklad problémy, s ktorými sa študent potyká doma. Taktiež, ako je vyššie zmienené, nejde len o tie negatívne javy. Školská psychológia môže napomôcť pri určení študijného systému a stratégie učenia sa, ktoré dokážu byť pre každého študenta v niečom odlišné.

Je tu len pre žiakov - áno, ale opäť, nie len pre nich. Už v zákone SR je zadefinované, že školský psychológ pomáha nie len žiakom, ale aj rodičom a učiteľom. Školská psychologička by mala pracovať aj s celým kolektívom tried, učiteľmi a byť nápomocná aj rodičom. Každá škola má v niečom zaužívane svoje špecifické pravidlá, a preto sa aj práca školského psychológa môže čiastočne líšiť prípad od prípadu.

Školský psychológ je rozmarom dnešnej doby - časy sa menia, a tomu zodpovedajú aj rozdielne potreby a problémy študentov v porovnaní s minulosťou. Často vyskytujúci sa názor hovorí, že študenti psychológa vlastne nepotrebujú, nemajú psychické problémy a sú len nejakí „rozmaznaní. O tom ako môže vyzerať zhoršujúce sa duševné zdravie sme informovali v našom príspevku: Znaky zhoršujúceho sa duševného zdravia (nie len u mladých).

Študenti sa chodia sťažovať na učiteľov - miesto školského psychológa by malo byť neutrálne a zároveň by malo sprostredkovať bezpečné prostredie na zdôverenie sa aj v prípade, že ide o sťažnosť na učiteľa. Toto sa však podľa pozorovaní deje len minimálne, deti neprichádzajú s potrebou žalovať na učiteľov či ich ohovárať. Málokedy spomínajú učebné techniky učiteľov a skôr ide o ich osobné a medziľudské témy.

Školský psychológ vlastne nič nerobí len sa rozpráva - aj keď sa to tak môže javiť, rozhovor je v podstate hlavným diagnostickým prostriedkom a technikou pri riešení problémov, stanovení krokov a diagnózy. Preto nejde len o obyčajný rozhovor. Psychológ si všíma kontext a veci, ktoré sa môžu zdať nepodstatné a ľahko prehliadnuteľné. Správne viesť rozhovor taktiež nie je vôbec ľahké. Ak sa rozhovor javí ako ľahký až príjemný, je to znakom odbornej spôsobilosti psychológa.

Ak vyhľadám psychológa, budem na posmech - opäť stereotyp, ktorí sa v spoločnosti objavuje. Podľa psychológov to však tak vôbec nie je. Deti vyhľadávajú školských psychológov/psychologičky skôr radi, zdôverujú sa im s osobnými situáciami v podobe rozchodov, lások, hlbších filozofických myšlienok o zmysle života a mnohého ďalšie.

Psychológ vyrieši akýkoľvek problém a to hneď - posledným, no určite spomenutia hodným stereotypom je, že psychológ vyrieši všetko a hneď. Vyhľadanie pomoci u školského psychológa je len prvým krokom v dlhšom procese vyriešenia problému či osobnostného rozvoja. Tak ako iné veci aj takýto proces si vyžaduje čas, prácu a trpezlivosť.

Školskí psychológovia dnes plnia dôležitú úlohu pri výchove a vývoji našich detí na školách aj škôlkach.